Előző bejegyzésemben már utaltam rá, hogy a kapitalizmus helyes magyar megfelelője nem a piacgazdaság, hanem a tőkegazdaság kifejezés volna. Ez utóbbinak a valódi jellegét, önpusztító mivoltát írtam le Az érett középkortól napjainkig és tovább c. írásomban.
Ezek után persze rögvest adódik a kérdés, hogy miként lehet a tőkegazdaságot piacgazdasággá alakítani.
A szélmalomharcról
Polányi Károly már idézett könyvében ugyan fölteszi azt a kérdést, hogy „milyen »ördögi malom« őrölte tömeggé az embereket” (2004:61), és gondosan le is írja annak milyenségét, de nem foglalkozik azzal, hogy mi hozta létre és honnan is ered maga „az ördögi malom”, s mi adja annak erejét.
Ha már mintegy 800 éve megszületett és azóta is egyre erősödik (lásd a kis gömböc telhetetlenségi törvényét) az az erő, amely napjainkra az egész társadalmat maga alá gyűrte, és épp lenyelni készül egész bolygónkat, akkor csakis úgy remélhetünk eredményt, ha
- vagy szembehelyezünk vele egy nagyobb erőt,
- vagy ezen pusztító erőt a gyökerénél szüntetjük meg.
A fajkihalás, a sivatagosodás, a vízszennyezés stb. elleni bármilyen védelem, bármilyen civil kezdeményezés, vagy akár a fenntarthatóságért folyó bármilyen küzdelem összesített ereje is nem hogy „nagyobb erőt”
nem jelent, hanem minden jel szerint még fékezni is alig-alig képes a folyamatokat. Ezért állításom szerint minden ilyen küzdelem valójában szélmalomharc, és örökös bukásra van ítélve mindaddig, amíg meg nem találjuk azt a bizonyos gyökeret. Más szavakkal az egyéni (civil) erőfeszítések szükségesek, de nem elégségesek. A fogyasztói korszellemmel szembemenő erkölcsi hőstettek sosem tömegesek, ilyenekre nem lehet társadalmat építeni.
A tőkegazdaságnak mint rendszernek a rendszerszintű hibáját is ki kell javítanunk.
A nagy kérdés: mi a rendszerszintű hiba?
Hans Christoph Binswanger svájci közgazdász szerint a történelem során „a közgazdaságtanokat […] az érdekelte és az érdekli, hogy a piaci erők szabad kibontakozását megakadályozó erkölcsi és paternális béklyókat föloldja” (1999:54). A moralitás hiányának következményeit Yuval Noah Harari történész így fogalja össze: a történelem során „a kapitalizmus kapzsisággal párosult jeges közönyből gyilkolt meg milliókat.” (2015:298). Napjainkban sem sokkal jobb a helyzet, mert „szörnyű pusztítást viszünk végbe állattársaink között és az ökoszisztémában, alig több okból, mint saját kényelmünk és szórakozásunk hajszolása” (Uo.:369)
Ezért Binswanger kénytelen leszögezni, hogy „szükség van erkölcsi beavatkozásra, ami […] csak a gazdaságtól független eredetű motívumokból vezethető le” (1999:58). Viszont a közgazdaságtanokból száműzött erkölcsi szempontokat kétféleképp lehetséges visszahelyezni „eredeti jogaiba”1
- Az egyénre vonatkozó erkölcsi, etikai szempontok fölerősítésével, az erényes emberhez való visszatéréssel, aki, mint „homo reciprocans”, képes a maximális haszonra törekvés helyett a bizalomra. az együttműködésre, a kölcsönösségre építeni gazdasági kapcsolatait (Baritz 2014).
Nem nehéz belátni, hogy ezen törekvés garantáltan alul fog maradni pl. a növekedési kényszerre tekintve. Nagyjából 7 milliárd embert kéne egyesével és személyesen meggyőznünk arról, hogy legyen szíves fogja vissza a fogyasztását, beleértve kb. másfél milliárd embert, akinek ivóvíz is alig jut. Tudományosabban: a növekedés kézben tartása már rég kicsúszott a társadalom ellenőrzése alól. - A másik lehetőséget a legtömörebben Joób Márk közgazdász fogalmazta meg. A már említett potyautas dilemma tanulságait így foglalja össze: „az antropocentrikus, ökológiailag fenntartható és szociálisan igazságos gazdasági rendszer kialakításához szükséges erkölcsi szempontoknak tehát csak a jog segítségével lehet érvényt szerezni” (2010:79-80). Más szavakkal mindenképp szükséges „kialakítani azt a szituációt, amelyben a szereplők erkölcsi meggyőződés nélkül is az erkölcsileg kívánatos eredményt produkálják” (uo.:80).
Természetesen itt erkölcsi szempontok alatt nem a ne szemetelj, ne használj műanyagot stb. egyéni felelősségen, végső soron erkölcsi követelményen alapuló döntésekre kell gondolnunk. A gazdasági rendszer egészéről van szó, pontosabban annak erkölcstelen mivoltáról.
Silvio Gesell, az elfelejtett zseni
Silvio Gesell a gazdaság válságait Marx-szal ellentétben nem a magántulajdonra, hanem a kamat létezésére vezeti vissza. Számos mai, nem feltétlenül közgazdász tudós ennél tovább megy, és szintén a kamatot okolja szinte valamennyi, ma már egyre inkább globálisnak mondható válságjelenség kialakulásáért. Gyulai Iván ökológus a válságoknak 4 rétegét különbözteti meg: gazdasági, szociális, környezeti és erkölcsi válság. Az első hárommal, úgy vélem, ha nem is tételesen, de már foglalkoztunk.
„A pénz kamatos természete miatt felállított játékszabályok hatalmas erkölcsi rombolást hoztak a világra” (Bodoky 2011). Gyulainak ezen, a kamat és erkölcs kapcsolatára, ill. a társadalom egészére vonatkozó – nézetem szerint igaz - állítása Silvio Gesell pénzelméletét helyezi előtérbe, amely lényegét tekintve éppen erről szól. Binswanger is a kamat ellen beszél, amikor így ír: a kamaton keresztül nyereség iránti vágyból, vagyis „egoista indítékokból mindenki kölcsönösen megkárosít mindenkit, vagy az egyik fél állandóan kárt okoz a másiknak” (1999:53)
Mivel Silvio Gesell támadhatatlan igazsága éppen az említett pusztító erőt a gyökerénél támadja és szünteti meg, ezért a geselli elmélet felől nézve teljességgel igaznak látszik, tehát kénytelen vagyok leírni – még ha elviselhetetlenül nagyképűnek látszom is –, hogy ha a tőkegazdaság ellen küzdők, a kiutat keresők - számosan vannak! - nem ismerik meg és nem építik be céljaik közé a geselli elméletből következő elemeket, akkor a Létezik-e nem tőkevezérelt társadalom? kérdésre nemleges lesz a válasz, ami egyet jelent azzal, hogy előbb-utóbb elérjük a kapitalista rendszer előző bejegyzésemben vázolt apokaliptikus „eredményét”. Vagyis az emberiség kipusztul, vagy itt-ott marad néhány szerencsés, vagy inkább szerencsétlen, akik kőkorszaki szinten tengetik majd az életüket.
Előző | Következő |
Irodalom
Baritz Sarolta Teréz [2014]: Háromdimenziós gazdaság. Lehet-e gazdálkodni erényetikai paradigmában? Ph.D. értekezés, Budapsti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástudományi Ph.D. program
Hans Christoph Binswanger [1999]: Közgazdászok hitközössége, In: 2000, Irodalmi és társadalmi havilap, 11. évf. 10. sz., (53-59)
Bodoky Tamás [2011): http://mindennapi.hu/cikk/tarsadalom/a-kamatos-kamat-okozza-a-valsagot/2011-02-24/1740 (Utolsó megtekintés: 2019. dec. 14.)
Silvio Gesell [2004]: A természetes gazdasági rend, kétezeregy kiadó, Piliscsaba
Yuval Noah Harari [2015]: Sapiens, Animus, Bp.
Joób Márk [2010]: A gazdaság és a társadalom közötti viszony etikai alapon történő meghatározásának szükségessége, In: Gazdaság & Társadalom, 2. évfolyam 1. szám/2010. máj. (64-81) (https://doi.org/10.21637/gt.2010.1.04.)
Polányi Károly [2004]: A nagy átalakulás: korunk gazdasági és politikai gyökerei, 2. átdolg. kiad., Napvilág, Bp.
1 Utalás Kálvin feledésbe merült azon erőfeszítésére, hogy még a mérsékelt a kamatot is csak a „méltányosság és szeretet törvényével” összhangban szabad engedélyezni (Sebestyén 1911:8)
Előző | Következő |